نقاب
نويسندگان
لینک دوستان





ادموند هيلاري از گذشته ها مي گويد

و صعود به بلندترين کوه جهان

مطلب زير ترجمه اي است از مصاحبه اخير سر ادموند هيلاري با يک خبرنگار خارجي که نظر به جالب و بکر بودن مصاحبه نوشته شده است:

از سر ادموند هيلاري مي پرسم وقتي برفراز بلندترين کوه جهان ايستاده ايد چه احساسي مي کنيد و او در جواب مي گويد.

من يخ را بخاطر مي آورم تکه هاي تيز و برنده يخ را همچون هاله سفيدي قله کوه اورست را دربر مي گيرد.

ادامه مي دهد آن يخها برنده و خراشناک بر صورتمان نقاب مي زنند و لذت فرح بخشي به جانمان مي بخشد

سي و پنج سال پيش در ماه مه هيلاري و شرپايي ( بلدچي ) بنام تتزينگ نورگي که در سال 1986 فوت کرد نخستين مرداني بودند که توانستند بر اورست فايق آيند هيچيک از اين دو هرگز اظهار نکردند کدامشان زودتر به فراز بلندترين بام جهان گام نهادند.

هيلاري در آخرين مصاحبه گفت هردوتايمان باهم به نوک قله رسيديم و همه واقعيت همين است از زمان صعود هيلاري و نورگي به قله اورست در بيست و ششم ماه مه 1953 تا به حال 202 تن ( مرد وزن ) موفق شده اند که بر کوه عظيم و با شکوه 8848 متري اورست که در دو کشور نپال و تبت امتداد يافته است صعود کنند.

در اواسط ماه مه 1988 دو گروه کوهنوردي از دو جهت مختلف به قله اورست رسيدند و تصاوير زنده حيرت انگيزي از آسمان هاي لاجوردي و همچنين از کوههاي سنگ لاخي و برف آگين هيماليا که بر فراز ابرهاي بام جهان قرار دارند به اقصا نقاط جهان ارسال کردند. نخستين باري بود که دو گروه بطور همزمان به لندترين کوه جهان صعود کردند و همچنين اولين باري بود که تصاوير زنده و مستقيمي از قله به اقصي نقاط جهان مخابره کردند. قبل از اين که اين دو تيم به قله اورست برسند هيلاري گفته بود من فکر مي کنم در اين روزها تعدادي از اين هيئت ها اعزامي ريسک مي کنند اما در دنباله بيانش تصديق کرد که باز هم جاي شکرش باقي است . وي گفت کوهنورداني مورد تحسين من هستند که راه سخت و تازه اي را بر مي گزينند و با شيوه اي روشن و سنجيده به دنبال کردن آن را همت مي گمارند.

اورست براي عده کثيري اوج تجسم اوج تلاش يک کوهنورد است اما هيلاري در طي مناظره اي از گذشته و صعودهاي خود سخن مي گفت صعود بر اورست را بيشتر آغازي بر فعاليت هاي ماجراجويانه مي داند تا پاياني بر آنها هيلاري اينک 68 سال دارد و اين روزها به عنوان کارمند عالي رتبه نيوزلند ( سفيد ) در سه پايتخت شه قاره آسيا واقع در هندوستان، نپال و بنگلادش اکثر اوقات خويش را در پشت ميز صرف مي کند هرچند که هيلاري با دارا بودن شانه هاي پهن و کشيده و با قد 90/1 متر قادر است باز هم به قله اورست باز گردد مع هذا اين روها اوقات خود را با پياده روي هاکي و ساير ورزش هاي کم ارتفاع صرف مي کند. هيلاري اظهار مي دارد من دارم به اين موضوع پي مي برم که کوه ها دارند رفته رفته تحليل مي روند. ادموند پرسيوال هيلاري در بيستم جولاي 1919 واقع در اوکلند تولد يافت دوران گرانبهاي کودکي را به خواندن کتابهاي ماجراجويانه و خيال بافي هاي کودکانه سپري کرد او مي گويد : برايم دل انگيز بود وقتي خودم را جاي سريعترين هفت تيرکش غرب قرار مي دادم  يا اينکه خودم را کاشف قطب شمال وانمود مي کردم و ساعتها ذهنم را با اين چيزها مشغول مي کردم. خانواده هيلاري پول چنداني در بساط نداشت تا به ماجراجويي وي جامعه عمل بپوشانيد پدير هيلاري که مدير نسبتا موفق روزنامه اي بود انرژي و نيروي زيادي صرف مي کرد اما هرگز نتوانست از اين بابت پول زيادي به چنگ آورد.  هيلاري در دبيرستان به اسکي مي پرداخت اما تا سن 19-20 سالگي قدرت خود را در کوهنوردي امتحان نکرد اولين قله اي که هيلاري بدان صعود کرد  مونت اليور بود قله اي نسبتا کم ارتفاع 2275 متر که در جنوب نيوزلند واقع بود هيلاري راجع به اولين تجربه اش مي گويد صعود از اين کوه به هيچ وجه برايم مشکلي را فراهم نمي کرد ولي گذر کردن از برف ها تا رسيدن به لبه ها و شيارها و گذشتن از ميان لبه ها تا راه يافتن به بالاي قله حال و رمقي برايم باقي نمي گذاشت بعد از اين تجربه بود که مهمم شدم بيشتر به کوهنوردي بپردازم و همينوطر هم شد. وقتي در سال 1951 هيئت اعزامي انگلستان به اورست از هيلاري خواست که به آنها بپيوندد وي از قبل بر تعدد زيادي از قله هاي هيمالياي هند خبرگي خود را آزموده بود. گروه شناسايي اين هيئت يخچال طبيعي ( کومبو ) و آبشار يخي که در دامنه اين کوه عظيم واقع بود کشف کرده بود. وي اظهار داشت ما نخستين کساني بوديم که پي برديم بايستي راهي از جناح جنوبي اين کوه به اورست موجود باشد.دو سال بعد او و نورگي و يازده تن ديگر از هيئت اعزامي امگليس در آن مسير قرار گرفتند هيلاري در آن هنگام 33 سال سن داشت نورگي 38سال، سال قبل از اعزام اين هيئت 14 هيئت ديگر سعي کرده بودند که بر اورست فايق آيند ولي تلاش شان با شکست روبه رو شده بود.

تعدادي از اعضاي هيئت در ارتفاعات پايين کوه مستقر شده بودند در حالي که سايرين هيلاري و نورگي را تا ارتفاع بالاي کوه همراهي مي کردند.

صعود کنندگان مجبور بودند با وسايل بالابر نسبتاً پيشرفته اي تجهيزات و تدارکات لازم را به قصد صعود به قله به همراه ببرند هيلاري خاطر نشان مي کند که تجهيزاتشان با تجهيزات عظيم و قابل دسترس امروز قابل قياس نبود هرچند که آنها از طناب هاي ساده نايلوني و سيلندرهاي اکسيژن برخوردار بودند مع الوصوف با کفش هاي توام يا يخ شکن هاي ميخ دار ساده فلزي و تيشه هاي يخ شکن که فاقد ظرافت و انحناي تيشه هاي امروز کوهنوردي بود به قصد تسخير اورست با طبيعت رام نشدني کلنجار مي رفتند يک مانع رواني نيز وجود داشت پزشکان به ما هشدار داده بودند که اگر حتي با اکسيژن هم به قله برسيد از غلظت يا کمي هوا تلف خواهيد شد. قبل از اين که هيلاري و نورگي به قله اورست برسند با يک مانع صعب العبور روبرو شدند و آن بريدگي هاي صخره اي Rockstep به ارتفاع 12 متر بود در ضمن اينکه آنها با دقت آن را ورانداز مي کردند به شکافي برخوردند که در نتيجه جداشن يخ ها از جداره کوه ايجاد شده بود و راهي را باز مي کرد امروزه اين مکان براي هر کوهنوردي نقطه آشنايي است کوهنوردان اين نقطه را بريدگي هيلاري مي خوانند. هيلاري روز غلبه بر اورست را به ياد مي آورد و مي گويد من با نورگي دست دادم و او بازوانش را به دور شانه هايم انداخت و مرا کامل در آغوش کشيد هيلاري ادامه مي دهد بعدها نورگي بودايي مسلک تعدادي آب نبات و بيگويت را به رسم هديه به خدايان در دل برف مدفون کرد هيلاري گفت در ضمن اينکه بر فراز قله اورست بودم توجه ام را به ساير قله هاي فتح نشده معطوف کرده بودم.

در سال 1954 تلاش هيلاري براي صعود به ماکالو به ناکامي انجاميد اما چند سال بعد تيم فرانسوي موفق شدند که بر اين قله فايق آيند. هرچند که امروزه هيلاري يک فرد سياسي است اما سعي دارد سرنوشت بوميان فقير نشين شرپايي را که در تپه هاي پايين اورست زندگي مي کنند را سروساماني دهد.

از سال 1961 به اين سو سالي قريب 200000 دلار را صرف ساختن مدارس، بيمارستان و سيستم آبرساني براي شرپاهاي نپال مي کند هيلاري بهاي گزاف تر از وقت و انرژيش را از دست داده است همسرش لويز و دختر 16 ساله اش پيليندا در سال 1975 او در حين پيوسن به هيلاري که در يکي از بيمارستان هاي شرپا بسر مي برد دچار يک سانحه هوايي گرديدند و هر دو جان سپردند.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





[ یک شنبه 29 اسفند 1389برچسب:, ] [ 14:9 ] [ Farhad ]

.: Weblog Themes By Mah Music :.

درباره وبلاگ

یک روز رسد ، غمی به اندازه کوه... یک روز رسد ، نشاط اندازه دشت... افسانه زندگی چنین است... در سایه : کوه... باید از دشت گذشت... ضمن خوش آمد گويي به تمامي عزيزاني كه به اين وبلاگ مراجعه نموده اند؛ در مورد اين وبلاگ بيشتر سعي شده است که جدیدترین مطالب و مقالات مربوط به این رشته ورزشی قرار گيرد تا از هر لحاظ مورد استفاده بازديدكنندگان محترم قرار بگيرد. در ضمن با توجه به اينكه به روز شدن اين وبلاگ سريع انجام مي پذيرد؛ از شما خواهش مي كنيم از آرشيو نيز ديدن فرماييد. نكته ي پاياني اينكه با توجه به اينكه بيشتر مقالات علمي و مطالب ديگر ،نوشته ي مدير وبلاگ مي باشد، خواهشمند است در صورت استفاده از اين مطالب ضمن كسب اجازه از مدير وبلاگ ، منبع آن را ذكر كنيد. هم اکنون منتظر نظرات و مطالب جدید شما دوستان عزیز می باشیم...
امکانات وب

ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:
 

بازدید امروز : 65
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 65
بازدید ماه : 135
بازدید کل : 72769
تعداد مطالب : 124
تعداد نظرات : 4
تعداد آنلاین : 2